Anggur Dalam Bahasa Arab

Anggur Dalam Bahasa Arab

Anggur Dalam Bahasa Arab. Assalamualaikum. Sahabatku semua. Waktu Mua’llim upload posting ini pada pukul 12.15 pagi, Mua’llim sedang berada di Unit Darurat & Trauma Hospital Shah Alam kerana ibu Mua’llim sedang kritikal. Mohon doa dari sahabat2 semua sempena pada hari Tasyrik ini semoga ibu saya diberikan kesembuhan dari Allah as Syaafi.

Mari kita teruskan pelajaran kita pada hari ini.

Hari ini Mua’llim akan pilih buah anggur sebagai subjek pelajaran kita. Terkenang waktu Ibu dan ayah datang ziarah Mua’llim ketika belajar di Syria dulu, Mua’llim telah bawa mereka melawat ladang tanaman anggur, memetik dan membelinya terus dari ladang.

Dalam bahasa Arab buah anggur disebut dengan عنب (i’nab).
Contoh ayat : أَنَا أُحِبُّ الْعِنَبَ الأَسوَدَ
Sebutannya : Ana uhibbul i’nabal aswaad
Maksudnya : Saya sangat suka anggur hitam

Alhamdulillah mudah kan? Insyaallah teruskan Follow, Like dan Share Facebook Page Bahasa Arab Santai ini di Facebook anda agar sahabat yang lain juga mendapat manfaatnya.

Dapatkan pelajaran bahasa Arab setiap hari di IG ini. Juga sila lihat ke posting2 yang lain dalam Facebook Page Bahasa Arab Santai ini untuk mendapatkan lebih banyak posting bahasa Arab yang bermanfaat.

Teruskan niat dan minat and don’t give up.

 

Mari pelajari Bahasa Arab..

Terdapat 3 Cabang Utama dlm bahasa Arab…Iatu :

🖍اسم..(ismun(nama
🖍فعل..Fi’lun
🖍حرف..Harfun

اسم…
Nama…

👉Nama merupakan Asas Utama dalam mengenal sesuatu objek..

Misalnya..:

👳🏻Nama Manusia.. cth : Abdullah..Ghaffar

🐼Nama Haiwan.. cth : Arnab..Rusa

🌺Nama Tumbuhan.. cth : Bunga Ros..Pokok Anggur

Mari kita mengenal tanda Nama dalam Bahasa Arab…Diantaranya ialah :

🔎✒️Terdapat huruf ( ال ) dihadapan kalimah…
cthnya : المدرسة..Sekolah

🔎✒️Mempunyai Baris Tanduin..iatu dua baris selari mahupun berpisah sedikit..
cthnya : (وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ)

Semoga Antum mendapat kebaikan dan mengamalkanya..😊

Kongsikan kepada sahabat antum..💐

#Hamba Allah
#Mawar Berduri

Sekilas Info 🙂

Dalam bahasa arab Athof masuk dalam kelompok Harf, dan dilambangkan dengan huruf athof. Huruf athof mempunyai kegunaan dan makna yang berbeda-beda, antara lain :

1. Huruf و (wau) digunakan untuk menghubungkan atau menggabungkan dua kata, dan diartikan dengan “dan”. Makna و disini adalah sebagai makna penjumlahan.

Contoh :
ذَهَبَ عَلِيٌّ وَ صَلِحٌ إِلَي السُوْقِ
(Ali dan sholeh pergi ke pasar)
Kata عَلِيٌّ dan صَلِحٌ ber-I’rob marfu’ atau dhommah dan keduanya sama-sama mufrod. Kedudukan dari kata صَلِحٌ adalah athof,karena jatuh setelah huruf athof.

2. Huruf ف digunakan untuk urutan yang tanpa jeda, dan biasa diartikan dengan “lalu” atau “kemudian”. Makna ف disini adalah sebagai makna urutan langsung.

Contoh :
دَخَلَ الْمُتَّهِمُ فَالْمُحَامِي
(penuduh masuk kemudian pengacara masuk)
Kalimat ini menunjukkan urutan tanpa jeda waktu. Maknanya setelah penuduh masuk ke suatu ruangan, pengacara langsung masuk ke ruangan yang sama.

3. Huruf ثم (tsumma) digunakan untuk urutan dengan jeda waktu, dan diartikan dengan “kemudian”.

Contoh :
دَخَلَ الشُّيُوخُ ثُمَّ الشًّبَّانُ
(orang-orang masuk kemudian pemuda-pemuda)

4. Huruf أو (au) digunakan untuk menunjukkan hal yang berupa pilihan atau ragu, dan biasa diartikan dengan “atau”. Makna أو disini adalah sebagai makna pemilihan, atau makna keraguan.

Contoh :
خُذْ هذَا الْكِتَاب أوْ تِلْكَ الْكُرَّاسَة
(ambillah kitab ini atau buku tulis itu)

5. Huruf أم (am) digunakan untuk meminta penjelasan, bisa diartikan “apa/atau”.

Contoh :
كَتَبَ هَذَا المَقَالَ عَمْرٌ أَمْ مَحْمُوْدٌ؟

(yang menulis artikel ini umar atau Mahmud?)
Penggunaan huruf أم biasanya dipakai untuk kalimat tanya yang ditujukan untuk meminta kejelasan suatu hal.

6. Huruf لا (laa) digunakan untuk meniadakan hukum yang sebelumnya, biasa diartikan dengan “bukan”.

Contoh :
نَضِجَ الْبَطِيْخُ لاَ الْعِنَبُ
(yang matang itu semangka bukan anggur)

7. Huruf لكن (laakin) digunakan untuk memperbaiki atau membetulkan. Diartikan dengan “akan tetapi” atau “melainkan”.

Contoh :
هُوَ عَالِمٌ لكِنَّهُ غَيْرُ عَامِلٍ
(dia pandai tetapi tidak mengamalkan ilmunya)

8. Huruf بل (bal) digunakan untuk memalingkan atau menyelisihi hukum sebelumnya. Diartikan dengan “tetapi” atau “bahkan”.

Contoh :
مَاجَاءَ ئِيْسُ بَلْ وَكَيْلُهُ
(ketua tidak datang tetapi wakilnya).

9. Huruf إلاّ (illa) digunakan untuk menghubungkan atau membatasi bahwa keterangan tersebut merupakan satu-satunya. Diartikan sebagai “kecuali”.

Contoh :
لاَإلهَ إلاّ الله
(tiada Tuhan kecuali Allah)

10. Dhomir هُوَ/هِىَ digunakan untuk menjelaskan dimana klausa kedua berlaku sebagai penjelas suatu keadaan, peristiwa, atau hal pada klausa pertama. Dalam situasi ini هُوَ/هِىَ diartikan sebagai “adalah/ialah/yaitu/yakni”.

Contoh :
فعل الماضى هو كلّ فعل يدلّ على حصول عملا في زمان الماضي
(fiil madly adalah setiap kata kerja yang menunjukkan pekerjaan pada masa yang lalu)

11. Huruf بعد/ قبل digunakan untuk menghubungkan mengurutkan antara kalimat satu dengan kalimat yang lain. بعد/ قبل ini diartikan dengan “sesudah/ sebelum”.

Contoh :
قبل الصلاة أتوضّأ
(sebelum sholat saya berwudhu)

copas media berbagi http://lylamasiv.blogspot.com/2013/05/sintaksis-athof-kata-penghubung-bahasa.html

Senaman Bahasa Arab

Malam semalam, salah seorang guru bahasa Arab bertanyakan saya beberapa isu berkaitan i’rab surah al-Qari’ah (القَارِعَة). Kami berbincang tentang masalah satu huruf yang boleh memberikan implikasi kefahaman terhadap ayat.

Saya cuba melakarkan i’rab ringkas surah al-Qari’ah yang sempat saya hasilkan comot-comot. Seronok juga dapat ‘bersenam’ bahasa Arab melalui proses i’rab ini. Biasanya saya suka buat dalam bentuk jadual sebegini yang memudahkan pemandangan secara menyeluruh.

Apa itu i’rab?

Secara umumnya, i’rab merupakan suatu proses untuk mengenal pasti fungsi suatu kalimah dan perubahan pada akhir kalimah. Melaluinya kita mampu meletakkan baris yang tepat dan memahami struktur ayat dengan lebih baik.

Misalnya, dalam surah al-Qari’ah tersebut, terdapat empat ayat yang bermula dengan huruf ( َو ) yang dalam bahasa Melayu biasanya diterjemahkan dengan kalimah “dan”.

Namun tahukah kita, dalam bahasa Arab, terdapat pelbagai fungsi atau maksud bagi huruf ( َو )?

Antaranya:

1. Wau al-‘Atf (العطف): Yakni kata sendi yang menggabungkan antara dua atau lebih item yang sekelompok.
Contoh:
أَكَلتُ السَمَكَ وَالعِنَبَ
“Aku makan ikan dan anggur”.

2. Wau al-Isti’naf (الاستئناف): Yakni huruf pemula yang menunjukkan jumlah ayat selepasnya tiada kaitan dengan jumlah yang sebelumnya dari sudut bahasa.
Contoh:
وَاتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ
“Oleh itu hendaklah kamu bertakwa kepada Allah dan (ingatlah), Allah (dengan keterangan ini) mengajar kamu” [al-Baqarah: 282].

3. Wau al-Hal (الحال): Yakni huruf yang menunjukkan keadaan.
Contoh:
زَارَنِي محمدٌ وَهُوَ مَريضٌ
“Muhammad menziarahiku dalam keadaan dia sedang sakit”.

Dan pelbagai lagi fungsi huruf ( وَ ) yang mungkin kurang tepat untuk diterjemahkan sebagai kata sendi “dan” dalam semua keadaan, kerana ia boleh menjejaskan kefahaman frasa ayat.

** Saya tak pandai ajar bahasa Arab, sekadar berbahasa dengan diri sendiri sambil ditemani setia kacang kesayangan

-Dr. Kamilin Jamilin-

KHAL adalah nama dalam bahasa Arab bermaksud suatu bahan daripada buah-buahan seperti tamar (kurma), epal, anggur, dan tin (fig) yang disimpan atau diperam dalam jangka masa tertentu, bertukar dari jus buah menjadi alkohol, seterusnya menjadi yis, bertukar menjadi asid asetat dan akhirnya menjadi KHAL, juga dipanggil vinegar.

Cuka kurma yang diperbuat daripada kurma, juga dapat membuang lemak, kolestrol, asid-asid dan garam berlebihan dalam badan yang membawa pelbagai penyakit berbahaya.

Antara bahan kandungan cuka kurma adalah:
Vitamin C
Vitamin E
Vitamin B1
Vitamin B6
Beta-karotena
Bioflavonoid
Potassium
Serat

Cuka kurma juga dapat membuang lemak, kolestrol, asid-asid dan garam berlebihan di dalam badan (yang membawa pelbagai penyakit berbahaya).

KHASIAT CUKA KURMA MENURUT PERUBATAN ISLAM

Ibnu Sina dalam kitab beliau Al-Qanun Fi Al-Tib menyatakan bahawa, “Cuka kurma dapat mencegah sebarang pembengkakan di badan (bisul, kanser), menyucikan darah, membaiki masalah pencernaan di perut, masalah usus, kerongkong, kahak, batuk yang berpanjangan, menjaga kulit dari kepanasan matahari, mengatasi masalah lemak-lemak di badan (kolesterol), menstabilkan asid dan garam di badan, membuang keracunan badan (toksik), masalah rahim, menguatkan gigi, mata, telinga serta mengembalikan tenaga lelaki dan perempuan.” Darul Fikri, Bairut Tahun 1414H, m.s 908 – 909.

Menerusi kitab Al-Qanun Fi Al-Tib (Ibnu Sina) & Al-Tib Al-Nabawi (Ibnu Qaiyyim), cuka kurma:-
Dapat mencegah berlakunya pembengkakan pada badan seperti bisul dan kanser.
Membuang darah kotor dan melancarkan aliran darah.
Mengatasi masalah proses pencernaan makanan dalam perut.
Melancarkan pergerakan usus.
Merawat masalah kerongkong, kahak dan batuk yang berpanjangan.
Memelihara kulit dari kesan kepanasan matahari.
Menurunkan tahap kolesterol.
Mengimbang tahap asid-alkali dalam badan dan mengeluarkan lebihan garam.
Membakar kalori dengan cepat.
Membuang toksin.
Merawat masalah rahim, menguatkan gigi, deria mata dan telinga.
Penyerapan kalsium lebih sempurna dan menguatkan tulang.
Mengubati masalah gastrik akibat asid berlebihan dalam perut.
Merawat masalah hempedu (membersih hempedu dari lemak yang membentuk batu karang).
Mencegah berlakunya keracunan akibat penggunaan ubat-ubatan yang pelbagai.
Melancarkan pengeluaran susu ibu.
Melancarkan perjalanan darah yang berketul dalam perut (masalah gangguan haid).
Memperbaiki fungsi limpa.
Menghilang masalah dahaga dan mengurangkan panas badan.

BERIKUT ADALAH BEBERAPA KHASIAT SECARA KHUSUS CUKA KURMA:

1. Mengatasi Gastrik Dan Penyakit Perut

2. Melancarkan Susu Ibu

3. Menurunkan Berat Badan

4. Mengatasi Lemah Jantung

5. Mencegah Kanser

6. Menguatkan Sistem Imun Badan

7. Sesuai Untuk Pesakit Anemia

8. Mengurangkan Gangguan Haid

9. Melegakan Batuk

10. Memudahkan Bersalin

11. Mengatasi Masalah Lemah Badan

CARA PENGAMBILAN CUKA KURMA

Cuka kurma mempunyai rasa seperti buah kurma. Ia biasanya berwarna coklat gelap dan untuk menikmati cuka kurma, berikut adalah serba sedikit cadangan hidangan:

1. Minum: Ambil 1-2 sudu teh cuka kurma, sebaiknya dicampurkan dengan segelas air masak. Minumnya pada sebelah pagi dan malam. Anda boleh menambah madu untuk meningkatkan rasa manis.

2. Salad dressing: Anda sukakan salad, apa kata cuba masukkan cuka kurma pula ke dalam salad anda.

3. Masakan: Anda memasak dan perlukan cuka? Apa kata mulai hari ini anda bertukar kepada cuka kurma.

4. Jeruk: Seperti penggunaan cuka biasa dalam proses penjerukan, kali ini gantikannya dengan cuka kurma.

APA BEZA CUKA KURMA dengan BUAH KURMA?

Walaupun berasal daripada bahan yang sama tapi kedua-duanya melalui proses yang berbeza.

Macam CUKA KURMA ini, ianya akan melalui proses fermentasi sehingga 8 bulan. Bukan itu saja, udara, air, dan juga suhu sekeliling semasa proses penapaian itu turut dijaga dan dikawal. Ini bagi memastikan kualiti dan khasiat cuka kurma yang dihasilkan terjaga.

Buah kurma pula hanya diambil daripada pokok kurma sahaja.

Kenapa perlu fermentasi sampai 8 bulan?

Sebab, proses fermentasi akan menggandakan khasiat dalam kurma sehingga lebih dari 4 kali ganda.

Buah kurma itu sendiri sudah banyak khasiatnya, bayangkan pula kurma yang sudah melalui proses fermentasi sehingga 8 bulan. Pasti berkali ganda khasiatnya.

Fermentasi bertindak dengan cara memecahkan molekul-molekul kurma, secara nanoteknologi dan dengan itu, khasiatnya lebih mudah diserap.

Bila dibuat sebagai cuka, manis gula dari kurma hilang, jadi ianya sesuai diminum oleh penghidap diabetes.

Manis kurma itu hilang kerana bakteria baik yang ada di dalam cuka kurma telah ‘memakan’ gula tersebut.

Delima Dalam Bahasa Arab

Delima dalam bahasa ➡️ Arab = Rumman ➡️ Urdu = Anar ➡️ English = Pomegranate

Tahukah anda ❓
Rumman 3 kali di sebut dalam Al-Quran.
(2 kali dalam Surah Al Ana’m & 1 kali dalam Surah Ar-Rahman)
Allah SWT berfirman, yang bermaksud “Dan Dialah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan Maka Kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau. Kami keluarkan dari tanaman yang menghijau itu butir yang banyak; dan dari mayang korma mengurai tangkai-tangkai yang menjulai, dan kebun-kebun anggur, dan (kami keluarkan pula) zaitun dan delima yang serupa dan yang tidak serupa. Perhatikanlah buahnya di waktu pohonnya berbuah dan (perhatikan pulalah) kematangannya. Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman,” (Al An’am: 99)

Tahukah anda ❓
Warna delima merah menyala tak semestinya buah tu manis. Ada yang warna pinkish manis.

Tahukah anda ❓
Delima Mesir bila buat smoothies memang mengiurkan.

Tahukah anda ❓
Delima baik untuk penghadaman. Empulur putih delima juga bagus jangan buang tapi boleh kunyah dan makan.

Tahukah anda ❓
Untuk ketahui buah Delima yang manis dan sedap, anda ikuti petua berikut:- Cari buah yang kulit luarnya agak buruk sedikit, ada kesan kehitaman seperti jeragat yang bertompok kulitnya.

Tahukah anda ❓
Suhu ideal simpan delima antara 1 hingga 10 darjah, pada masa yang sama mengambil kira kelembapan udara, dalam lingkungan 65-80%, jika kelembapan di udara terlampaui panas buah akan mula membusuk dan “tidak tahan lama”, Delima boleh disimpan sehingga 5 bulan pada musim sejuk.

Tahukah anda ❓
Nak tau rahsia? Semakin anda biarkan delima mengecut/ peramkan ia lama…semakin manis isi buahnya.

Tahukah anda ❓
Isi delima Mesir adalah merah pekat atau merah pink
Isi delima mesir yang berwarna pink lebih manis berbanding isi yang berwarna merah pekat (JANGAN terpedaya…Ada cust beli nak yang merah pekat saja. Pdhal yang pinkish lebih manis).
Merah menyala tak semestinya manis
Pucat/ pinkish tak semestinya masam

Tahukah anda ❓
Delima Mesir adalah buah asli (bukan gmo) yang berbuah mengikut musim m pada September – Januari sepanjang tahun.

Tahukah anda ❓
Ada orang tanya, buah delima yang MASAM boleh ke return balik? Jawapan mudahnya, buah delima ni memang MASAM2 MANIS.. tapi kalau MASAM2 & ROSAK tu memang dah tak elok, so boleh return balik. Insha Allah, NAK PESAN, buah delima JANGAN TINGGAL DALAM KERETA sebab Malaysia ni panas dik ooiii..kalau tinggal dalam kereta g
di LONDON time winter, ❌de masalah in shaa Allah.

Tahukah anda ❓
Untuk kenali lebih lanjut tahap KEMANISAN / KEMASAMAN BUAH DELIMA, boleh refer kat sini ye.. Supaya takde kekeliruan & kekecewaan.

1️. DELIMA EGYPT “116”
Rasa: Lebih MASAM dari manis.
Warna Isi : Merah menyala
Warna kulit : Merah pink
Kegunaan : Lebih sesuai untuk buat jus.
Harga : Paling murah (boleh sampai separuh harga delima Wonderful)

2️. DELIMA EGYPT “BALADI”
Rasa: Lebih MASAM dari manis (tapi lebih manis dari 116)
Warna Isi : Merah menyala & pink
Warna kulit : Merah kuning
Kegunaan : Lebih sesuai untuk buat jus tapi makan pun ok je cuma masam sikit.

3️. DELIMA EGYPT “WONDERFUL”
Rasa: MASAM2 MANIS (tapi lebih manis dari 116 & Baladi)
Warna Isi : Merah & pink & ada putih sikit2
Warna kulit : Merah / merah kuning
Kegunaan : Sesuai untuk makan & buat jus.
Harga : Paling mahal berbanding 116 & Baladi

4️. DELIMA TURKI “HICAZ”
Rasa: MASAM2 MANIS (tapi lebih MASAM dari MANIS)
Warna Isi : Merah menyala
Warna kulit : Merah
Kegunaan : Sesuai untuk makan & buat jus tapi paling best buat jus.
Harga : Agak mahal berbanding buah delima dari Mesir

5️. DELIMA INDIA
Rasa: MANIS
Warna Isi : Merah menyala
Warna kulit : Merah
Kegunaan : Sesuai untuk makan
Harga : Mahal
Tapi ramai yang tak berapa minat buah delima india ni.. sebab ada yg cakap GMO.. wallahualam.

6️. Delima dari Spain – manis, kulit putih kuning, isi putih.
7️. South Afrika, masam, kulit merah, isi merah..

Tahukah anda ❓
Batch delima baru sampai 6/11/2020(jumaat)..❤️

Tahukah anda ❓
Jika lambat tak dapat buah?
Kami kena jual cepat untuk kekalkan kesegaranya.

Tahukah anda ❓
Gambar delima di bawah adalah delima yang customers dan lydia sendiri dapat tuk musim 2020 ni yang datang dalam kontena dan ladang yang sama.

Leave a Reply

%d bloggers like this: