Jangan Taksub Yahudi ?

Jangan Taksub Yahudi ?

Jangan Taksub Yahudi ? aku bukan seorang pengkagum manusia.. maka aku tak ada rasa pun kaum al-Yahud itu istimewa sangat.. malah aku rasa kita2 ni semua dah terlalu kerap “overrate” mereka.. konon mereka bijak lah.. maju lah.. mereka punya banyak kelebihan lah..

aku rasa mereka pun ada macam2 perangai sama seperti kita.. ada akak KRT, ada abang rokok John takut bini, ada remaja laki2 berkaki halus suka merempit.. mereka ada semua tu.. kita tak special & mereka pun tak special..

nak kata prodak2 keluaran syarikat mereka yang terbaik? syarikat itu pun ada beribu2 pemegang saham & aktiviti perniagaannya dikelola entah berapa puluh ribu kakitangan dari bermacam2 bangsa.. semua kerja2 R&D, penghasilan prodak, mutu & piawaian diselia oleh pegawai2 dari bermacam2 bangsa & negara..

Pengilangan pula.. biasa dibuat di negara2 Asia ataupun Amareka Selatan..

kilang2 yang ada di Amareka Sarekat pun pekerja2nya diimport dari Amareka Selatan juga..pemilik2 syarikat konglomerat yang berketurunan Yahudi itu pun sebenarnya hanya tinggal nama keturunan saja.. dah berkahwin campur dengan bangsa lain juga..

mungkin kebijaksanaan mereka dalam perniagaan itu adalah hasil DNA kahwin campur dengan bangsa2 lain.. owner FB pun kahwin dengan bangsa lain & dia sendiri pun mak pak lain2 bangsa & keturunan juga..

ada yang kata.. bangsa mereka ni duduk merata dunia jalankan perniagaan.. prodak Amareka atau UK tapi owner Yahudi.. haaaa.. sebenarnya itulah kata kuncinya yang kau tak perasan.. mereka mengembara ke merata tempat untuk menjadi ahli perniagaan yang sukses.. ini sebenarnya bukan dorongan keturunan atau bangsa tapi kesuksesan lebih mudah berlaku di tempat yang asing..

sebab apa? sebab di negara orang kurang saudara-mara yang dikenali..

jadi kurang risiko minta harga murah atau harga kesian kawan2 atau minta sample percuma konon nak rasa2 dulu.. duduk di negeri orang juga menjauhkan mereka dari saudara-mara yang suka nak pinjam duit..

seperti yang aku cakap tadi.. mereka pun sama juga macam kita ada kaki kikis pantang tengok adik-beradik berduit sikit mula lah nak minta tolong pinjam duit nak buat bisnes burger MLM.. duduk berjauhan dari negara asal membebaskan mereka dari kemelut “hubungan darah”.. itulah sebenarnya salah satu punca kesuksesan mereka.. bukan darah keturunan..

ada yang tanya.. macam mana prodak2 syarikat terkait bangsa mereka ni semua berkualiti? senang saja nak jawab.. sebab mereka tak perlu “main harga”.. mereka tak berjual secara dropship atau cari stokis sebaliknya meneruskan pasaran konvensional lagi tradisional..

jualan online sekalipun tetap dibuat secara konvensional iaitu tunjuk barang,

tunjuk harga, jual.. yang kita pula terbalik.. asal jual barang saja mesti nak cari stokis atau dropship.. tak berani berniaga secara konvensional..

banyak sebenarnya faktor2 yang membuat aku nampak bahawa kaum al-Yahud ini biasa2 saja sebenarnya.. banyak juga kebergantungan mereka pada ideologi & kerjasama bangsa2 lain dalam success story mereka.. nak lariskan prodak mereka kena juga main kerjasama dengan artis K-Pop.. nak harap Gal Gadot saja follower dia bukan ramai sangat pun..

disebabkan tiada kekaguman.. maka aku tidak perlu boikot ikut-ikutan.. sebab dari semasa ke semasa aku akan cuba prodak2 konvensional yang ada & akan pilih mana yang bersesuaian dengan aku.. kecuali timbang kilo & seangkatan serta prodak2 yang founder dia artis tak berbakat.

Bila kita buat kerja tabligh ni,

sebolehnya jangan sampai taksub dengan kebaikan atau usaha yang dibuat diri sendiri sehingga apa yang dibuat oleh orang lain semuanya kelihatan salah.

Mengajak kepada solat berjemaah itu betul. Mengajak orang kembali kepada agama itu betul. Tapi yang salah bila taksub dalam mengajak manusia ke arah itu sehingga apa yang dibuat orang lain itu tidak betul.

Yang sering disebut adalah makhluk tiada kuasa, Allah berkuasa. Jadi, apa daya kumpulan tabligh ni nak bawa umat supaya solat berjemaah dan kembali kepada agama?

Maka, itulah namanya perlu usaha. Bertabligh. Sama macam bila kita lakukan boikot atau berkumpul menunjuk perasaan terhadap kekejaman zionis. Sama macam kita mengajak membina kekuatan kerajaan berasaskan islam. Itu semua adalah jalan-jalan atau usaha kepada membantu dan membela agama Allah.

Apa yang sepatutnya kita sarankan

ialah dalam pada kita menentang zionis dan membela saudara seagama kita ini. Ini adalah sebaiknya pada masa yang sama kita penuhkan masjid-masjid dengan solat berjemaah dan kembali kepada agama. Kerana kekuatan tidak dibina hanya dengan semangat semata-mata.

Jangan kita meremehkan mereka-mereka yang berhimpun. Mereka menyuarakan bantahan atas kekejaman zionis di Palestin seolah jalan kitalah yang terpaling betul dan terpaling baik.

Dan kalau dah rasa terpaling betul. Terpaling dakwah maka beramai-ramailah bertabligh ke Israel dan dakwahkan kaum yahudi dan zionis di sana.

Berhentilah mengungkapkan perkataan benar, benar, benar tapi membenarkan tanpa kefahaman dan keluasan ilmu.

Fahamilah dan sebarkanlah islam itu dengan kebijaksanaan.

Bukan dengan taksub dan kejumudan. Jangan terlalu taksub dengan info ni. Percaya bulat bulat pasal cara hidup yang kononnya superb kajian mat salleh ni. Ibarat mereka ni sebenarnya kaum yang paling hebat dan takkan boleh dikalahkan.

Ingatlh bahaw bangsa ini penuh muslihat dan tipu daya. Bak kata orang Palestin, kami dah kenal mereka ni siapa ! Cara pemakanan tu mmg btul dlm Islam pun dah.

terapkan sunnah rasul mcm mna bab pemakanan .. Depa ni sbnaqnya percaya isi Quran cuma dia tak mahu mengakui kewujudan Allah.. Tu Allah lakhnat puakĀ² yahudi ni sbb mereka belagak ! jangan taksub yahudi.

KECOH PEJABAT ZIONIS TEL AVIV CAWANGAN UTARA

Levi terkejut sebab orang malaysia islam dah ada produk sendiri. Dia berlari ke dalam dan menyerbu ofis bosnya ynag bernama Einstein.

Levi : Bos, macam mana nih ? orang Malaysia dah ada produk sendiri, Milo Islam, Maggi Islam. Bankrap kita bos .

Einstein : Rilek bertenang. Kau jangan gelabah. Depa Masuk perangkap.

Levi : Sales kita jatuh bos, harituh staff mcd kita kat malaysia dah penat joget, orang tak dtg.

Einstein : Itulah kau, tak faham. Kita buat produk mcd, starbak ni utk rosakan kesihatan org Islam. Depa ingat ada produk sendiri tuh baguslah. Tapi dia buat sama mcm kita. Gula tinggi, makanan proses, fast food.

Levi : Jadi ok ke tak ok bos ?

Eistein : Tujuan asal kita buat produk tuh utk rosakkan generasi diorang. Kalau diorg buat produk sama mcm kita, jimatlah duit kita. Nanti diorag sakit, takdelah diorang salahkan kita.

Levi : Ooooooooooooooo faham faham. jangan taksub yahudi.

Leave a Reply

%d bloggers like this: