Satu Isteri Lebih Baik ?

Satu Isteri Lebih Baik ?

Satu Isteri Lebih Baik ? SEPUTAR TENTANG SATU ISTRI LEBIH BAIK. Banyak Ulama besar yang menganjurkan bagi seorang muslim itu cukup dengan menikahi satu istri saja. Terkecuali dengan adanya sebab tertentu, barulah berpoligami. Di antara ulama tersebut adalah:

1. Imam Syafi’i berkata :

وأحب له أن يقتصر على واحدة وإن أبيح له أكثر

“Aku lebih menyukai seseorang mencukupkan dengan satu istri saja, walaupun dibolehkan baginya beristri lebih banyak.” (Al Bayan fi Madzhab Imam Asy Syafi’i :11/189)

2. Imam Nawawi dengan mengutip perkataan imam Shaimiri berkata:

قال الصيمري من أصحابنا إلا أن المستحب أن لا يزيد على واحدةٍ لاسيما في زماننا هذا، أي في زمان الصيمري

“Dan berkata as Shaimiri dari madzhab kami, bahwa disukai untuk tidak menambah istri lebih dari satu khususnya di zaman kita ini, yakni di zaman beliau.” (al Majmu 16/137)

3. Imam Khatib As-Syarbini berkata :

وَيُسَنُّ أَنْ لَا يَزِيدَ عَلَى امْرَأَةٍ وَاحِدَةٍ مِنْ غَيْرِ حَاجَةٍ ظَاهِرَةٍ

“Disunnahkan untuk tidak menambah lebih dari satu orang istri tanpa adanya hajat yang nyata.” (Mughnil Muhtaj :4/207).

4. Imam Buhuti berkata :

ﻭﻳﺴﻦ ﻧﻜﺎﺡ ﻭاﺣﺪﺓ ، ﻷﻥ اﻟﺰﻳﺎﺩﺓ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺗﻌﺮﻳﺾ ﻟﻠﻤﺤﺮﻡ

“Disunnahkan menikah hanya dengan satu wanita. Sebab menambah lebih dari satu wanita berpeluang melakukan hal yang diharamkan”. (Ar Raudlul Murabba’ :1/508).

5. Imam Mardawi berkata :

ويستحب أيضاً أن لا يزيد على واحدة، إن حصل بها الإعفاف على الصحيح من المذهب

“ Dan disunnahkan juga untuk tidak menambah istri lebih dari satu, jika satu itu sudah bisa untuk menjaga diri, dan ini pendapat yang shahih dari madzhab Hanbali.” (Al Inshaf :12/204).

6. Dalam kitab Al Mausu’ah Al Fiqhiyah Al Kuwaitiyah diterangkan :

ذهب الشافعية والحنابلة إلى أنه يستحب أن لا يزيد الرجل في النكاح على امرأة واحدة من غير حاجة ظاهرة، إن حصل بها الإعفاف لما في الزيادة على الواحدة من التعرض للمحرم

“Mazhab Syafi’i dan Mazhab Hambali berpendapat bahwa disunahkan bagi laki-laki agar tidak menikah lebih dari satu wanita tanpa ada hajat yang jelas dan sudah cukup dengan satu wanita. Sebab, menikahi wanita lebih dari satu akan mengakibatkan lebih dekat pada yang diharamkan.” ( Al Mausu’ah Al Fiqhiyah Al Kuwaitiyah 41/220)

Begitu juga Ancaman Keras bagi Suami yang Tidak berlaku Adil dalam Poligami:

Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda :
ﻣَﻦْ ﻛَﺎﻧَﺖْ ﻟَﻪُ ﺍﻣْﺮَﺃَﺗَﺎﻥِ ﻓَﻤَﺎﻝَ ﺇِﻟَﻰ ﺇِﺣْﺪَﺍﻫُﻤَﺎ ﺟَﺎﺀَ ﻳَﻮْﻡَ ﺍﻟْﻘِﻴَﺎﻣَﺔِ ﻭَﺷِﻘُّﻪُ ﻣَﺎﺋِﻞٌ .

“Barangsiapa memiliki dua isteri, kemudian ia lebih condong kepada salah satu dari keduanya, maka ia akan datang pada hari Kiamat dalam keadaan pundaknya miring sebelah.” (HR. Ashabus Sunan, dishahihkan oleh al-albani dan selainnya). Satu Isteri Lebih Baik ?

Isteri bercakap lebih baik drpd isteri senyap…

Bila dia bercakap, tak kisah la dia nak marah kita ke, dia nak berleter kita ke, dia nak kata apa saja kat kita, sekurang-kurangnya kita tahu apa yg dimarahkannya, apa yg dileterkannya, apa yg dikatakannya…Kalau dia senyap, tetiba dia tak bercakap, kita sendiri pun xtahu apa yg silap, kat mana yg silap…

Org perempuan ni, cara dia zahirkan fikiran dia, cara dia luahkan perasaan dia adalah melalui kata2…tp bila dia dah byk berkata-kata dan kata2 itu satu pun xmasuk kepala suami dia, maka dia akan FED UP…

Dia tak terus senyap mcm tu saja…Dia akan senyap bila dah byk kali dia marah, dah byk kali dia berleter…senyap tu x bagus utk dia walaupun pada kita, kita sgt suka isteri senyap…

Senyap isteri tu bleh makan diri dia, buat dia rasa tawar hati dan xnak peduli suami…Masa isteri dah senyap, pujuk rayu ni adakalanya berguna, adakalanya tidak…jadi, take note siap2 utk setiap isi kandungan ketika dia marah, ketika dia berleter…

Salah silap kita ada dlm tu sebenarnya…Pastikan dia tak marah utk benda yg berulang, dia tak berleter utk benda yg sama…klu dia dah senyap, minta maaf pun sia-sia…Dia punya keras tu, makan hari la baru dia akan kembali bersuara…

Kenapa kena dengar nasihat isteri lebih dari orang lain?

Kerana nasihat seorang isteri adalah satu-satunya nasihat yang tepat, betul dan sesuai dengan kita (suami). Tiada yang lebih mengenali suami melainkan isterinya. Bahkan lebih kenal daripada mak sendiri ! (Why???? Sebab majority pure punya perangai takkan ditunjuk pada parents sebab nak jaga hati mak ayah)…..

Buruk baik diri kita ni isteri sahaja yang tahu. Dia hadap setiap hari 1001 kelakuan kita tanpa mengeluh. Walaupun dia nampak kelemahan kita tapi masih tetap setia dengan kita. Patah perkataan yang keluar dari mulut isteri tak lain tak bukan hanya untuk kebaikan keluarga sendiri. Ini comfirm!

Dengarlah kawan-kawan bila isteri masih ada hati memberi nasihat. Di saat isteri dah tak ada hati nak bagi nasihat, nescaya kita dah tersangat rugi.

Kita baru kehilangan “Penasihat” terbaik yang telah di cipta untuk kita !

  • Tiada yang lebih baik memberi nasihat daripada isteri bahkan lebih baik dari nasihat mak ayah kerana ada mak ayah tak berapa kenal pun anak dia yang dah dewasa.
  • Tiada yang lebih jujur memberi nasihat daripada isteri bahkan adik beradik sekalipun ada masa tak sampai hati nak tegur takut kita berkecil hati.
  • Tiada yang lebih tepat memberi nasihat berbanding isteri bahkan kawan-kawan sekalipun akan berat sebelah sebab mereka pasti utamakan keluarga mereka dahulu.

Dengan orang lain kita boleh berlakon tapi dengan isteri tidak. Dia tahu semuanya. Dari busuknya bau kentut kita sampai la ke busuknya perangai kita, semua dia dah hadap!

Tak usah bangga sangat kalau ada kawan-kawan duk puji kita baik, rajin, dan puji kita ni calon suami mithali kononnya. Selagi kata pujian ni tak keluar dari mulut isteri sendiri, maknanya pujian tu tak 100 peratus benar!

Tiada yang lebih ikhlas puji suami sendiri melainkan isterinya. Oleh itu, nasihat saya kalau nak dapatkan nasihat yang paling ikhlas dan paling berniat baik orang pertama yang anda kena cari ialah isteri sendiri. Wallahu A’lam…Sumber : Omisu. Satu Isteri Lebih Baik ?

Leave a Reply